My data first!
Vertrouw jij zomaar iedereen jouw gegevens toe? Online doen we dit maar al te makkelijk. Het is jammer voor Trump want het is niet #americafirst maar #mijneigendatafirst. In de huidige samenleving is iedereen zich steeds bewuster over online data en de waarde hiervan.
Aankoopgedrag, zoekgedrag, maar ook het delen van foto’s, film’s en persoonsgegevens leveren waarde op. Niet voor niets dat profiling, analyseren en big data voor bedrijven grote kansen bieden. De klantwaarde bepalen door het slimme gebruik van data is essentieel geworden in de boardrooms.
Het zelf kunnen beheren van data is de ‘unieke sleutel’ in vertrouwde relaties in de toekomst
Toenemende ontevredenheid in de maatschappij hierover levert een kleine onderstroom op van bedrijven die steeds bewuster met data van klanten omgaat. Partijen als Bits of Freedom en de EU maken zich hier hard voor. Het staat hoog op de politieke agenda. De toenemende wet en regelgeving hierover zal met grote mate de invloed bepalen van ons gedrag. Maar techniek gaat altijd sneller dan politiek… Het kan ook voordelen opleveren. Door diensten of een killerapp op basis van eigen beheerde data die al gelijk meerwaarde oplevert. Qibiq denkt dat dit naast een directe besparing ook het goede gevoel is van het goed beheren van data wat belangrijk is. Zelf de regie in handen hebben is waardevol.
Gaan bedrijven nu nog wel vertrouwd met klantendata om?
Ja en nee, want veelal ontbreekt transparantie wat er met de data allemaal gedaan wordt. Bestanden worden verhandeld, profielen worden gekocht en verrijkt. Betaalgegevens onderzocht en doorverkocht. Maar wat nu als de klant voorbij de ‘gratis’ marketing van gratis diensten gaat kijken, door zelf de regie over eigen data in de hand wil nemen? Dit scenario kan in de nabije toekomst steeds realistischer worden. Immers is de toenemende druk door wet- en regelgeving voor bedrijven een issue op de managementagenda.
Persoonlijke data als ruilmiddel om meer inzicht te krijgen
Er komen meer diensten die in dit gat springen. Schluss is een startup die hier verandering in gaat brengen. Op basis van een eenmalige aanmelding kan een klant zelf aangeven aan welke partijen welke persoonlijke gegevens of gebruiksgegevens kunnen worden gedeeld. Ook Dime levert hiervoor diensten, om leverancier op te laten bieden op een product dat jij wil kopen. Een ander mooi voorbeeld is Soverin die een eigen webmail van maarliefst 25 GB aanbiedt met SSL/TSL security. In elk geval handig, want je kan bijvoorbeeld een betere historie opbouwen en zelf meer inzichten krijgen in koopgedrag. Denk bijvoorbeeld aan energieverbruik, of koopgedrag bij de supermarkt. Op basis van deze data ben je zelf beter in staat om met een laag erover analyses te maken over je eigen gedrag. Een mooie toekomst voor de klant die zijn/ haar eigen data wil beheren dus.
Kansen voor corporates en grote bedrijven
Streep het big data issue van je lijstje en maak er een kans van. Namelijk als de klant toestemming aan bedrijf x geeft om haar/ zijn data te gebruiken en in te zien draai je de rollen om. Dit zorgt voor een hogere klanttevredenheid en geeft vertrouwen. Privacy is hiermee helder omdat de klant is van zijn/haar eigen data. #mijneigendatafirst
Zelf bepalen aan wie je jouw kostbare data toevertrouwd levert voordelen op voor iedereen.
qibiq is ooit ontstaan door een project om ENUM te bootstrappen. Waarbij een unieke identifier via een registratie van een ip-adres een trust-chain garandeerde. Door nieuwe diensten te bootstrappen via een RFP kwamen er destijds slimme oplossingen om te bellen via VOIP en een digtale kaartenbak te verrijken met diensten zoals een afspraakplanner die automatisch updates doorvoerde als een afspraak door een verlate trein opschoof. Inmiddels is de wereld bijna klaar voor 5G en zijn mobiel en internet naadloos verbonden. Ook is de mobiel de nieuwe desktop geworden. Overal bereikbaar en overal traceerbaar. Dit kan voor-en nadelen opleveren.
Veranderend bewustzijn bij klanten levert op dat mensen zich meer en meer gaan realiseren: ‘when its free, you are the product’. Met andere woorden mijn data is geld waard voor bedrijven. Geld is niet eens het meest belangrijk maar vooral wie je kan vertrouwen met jouw data is belangrijk in de toekomst.